Tegenwoordig is het steeds meer een trend dat bedrijven zich linken aan een goed doel. Door het scheiden van afval maak je jezelf bewust voor het verbeteren van het milieu. Steeds meer bedrijven zien dat afval scheiden een belangrijk aspect is binnen hun bedrijf. Ook binnen Leo zijn we ons hier bewust van. In deze blog vertelt Leo waarom afval scheiden belangrijk is en het dus nodig is om mee te gaan met deze trend!

 

Het komt nog erg vaak voor dat mensen zich niet bewust zijn van de hoeveelheid afval dat ze produceren. Gemiddeld produceert één persoon per jaar zo’n 500 kg afval. Dit is een enorme hoeveelheid afval, laat staan hoeveel afval een bedrijf produceert! Dit is ook de reden waarom het steeds vaker wordt aangepakt. Wellicht omdat je als bedrijf milieu bewust(er) bezig wilt gaan, jouw externe en interne klanten er vraag naar hebben of omdat je kosten wilt besparen. Wist je dat restafval de duurste afvalstroom is? Natuurlijk mede door de afvalstoffenbelasting maar ook omdat restafval niet meer gerecycled kan worden en er dus belangrijke grondstoffen verloren gaan en niet meer her te gebruiken zijn. Naast het feit dat je door afval scheiden kosten kan verminderen is het voor nog meer dingen belangrijk!

People placing reusable waste into dumpster Free Vector

Waarom is afval scheiden belangrijk voor bedrijven?

  1. Allereerst omdat het goed is voor het milieu. Recyclen kost meestal (veel) minder energie dan het winnen van grondstoffen en maken van nieuwe materialen. Bovendien wordt al het restafval dat wordt weggegooid verbrand, wat vervolgens weer invloed heeft op het milieu door een hoge CO2-uitstoot.
  2. Afval bevat veel waardevolle materialen die opnieuw te gebruiken zijn. Denk bijvoorbeeld aan meubels, glas, papier of oude batterijen. Door het hergebruiken van papier en karton, worden jaarlijks zeven miljoen bomen bespaard in Nederland. Het scheiden van afval levert dus veel op!
  3. De overheid wil voor 2050 helemaal circulair zijn. Dat betekent geen nieuwe grondstoffen meer gebruiken, maar alles hergebruiken. Daarnaast is het ook goed voor het imago van je bedrijf. Door afval te scheiden binnen jouw bedrijf geef je een goed voorbeeld aan jouw consumenten/partners. Hierdoor laat je jouw verantwoordelijkheid zien. Daarbij profiteer je ook nog van lagere kosten!
  4. Hoe bewuster je bezig bent met het scheiden van de juiste afval binnen jouw bedrijf, hoe minder je als bedrijf restafval hebt en dus hoe minder branding nodig is. Dit zorgt uiteindelijk voor een lagere CO2-uitstoot. Op deze manier werk je als bedrijf mee aan de juiste manier van afval scheiden voor een positieve invloed op het milieu!

Volgende week komt er een blog online waarin we vertellen op welke manier je het beste afval kan scheiden binnen je bedrijf en geven we daarbij tips! Houd je ons in de gaten?

 

 

Het meest actuele nieuws en blog artikelen van Leo vind je hier

Wil je weten wat Leo voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op!  

logo - Leo - Love Good Food