DINSDAG 13 SEPTEMBER – INTERNATIONALE PINDADAG

De pinda staat ook wel bekend onder de namen aardnoot, grondnoot, olienoot of zelfs apennoot! En daar worden we allemaal dus mooi mee op het verkeerde been gezet, want pinda’s zijn helemaal geen noten maar peulvruchten!

Ze groeien aan – je raadt het nooit – de pindaplant! Het bijzondere is dat deze peulvrucht (dat wat wij de pinda noemen) onder de grond ontspruit in plaats van bovengronds aan de plant, zoals bij andere boonsoorten wel het geval is. Van oorsprong komt de pindaplant uit Zuid-Amerika en is door de Spanjaarden in tropische en subtropische gebieden over de hele wereld verspreid. Maar, dat is al wel weer een tijdje geleden. Om precies te zijn in de 16e Eeuw.

Tegenwoordig zijn de grootste producenten van pinda’s China, Israël, de Verenigde Staten, Egypte, Argentinië en Zuid-Afrika.

Er zijn heel veel soorten pinda’s, maar 4 pindasoorten springen er bovenuit en worden wereldwijd het meest geproduceerd: de Runner, de Spanish, de Valencia en de Virginia. Elk soort is uniek in maat, vorm en smaak. De Runner wordt veelal gebruikt voor pindakaas, de Spanish voor snoepgoed en pinda olie, de Valencia is de zoetste en de Virginia wordt voornamelijk geroosterd met en zonder de beschermde grijsbruine buitenhuid. ’t Is maar dat je t weet!

GEZOND?

Wel een beetje vreemd: Leo is zo van de gezonde voeding, maar nu gaan we plotseling ook aandacht besteden aan de pinda. Deze staat nou toch niet echt bekend als supergezond, toch? Veel calorieën, zout, transvetten, etc…

Het ligt er wel een beetje aan hoe je dat bekijkt natuurlijk. Als je puur naar de pinda zelf kijkt valt die ‘ongezondheid’ namelijk reuze mee. Als je daarentegen een zak borrelnootjes wegwerkt of allerlei varianten met suiker en chocolade erin verwerkt, dan krijg je inderdaad behoorlijk wat ongewenste voedingsstoffen in je lichaam. Maar dat ligt voor het grootste gedeelte wel aan de bewerkingen en toevoegingen die fabrikanten van dergelijke producten er op loslaten.

HANDJEVOL? PRIMA!

Het klopt inderdaad dat pinda’s van nature nogal calorierijk zijn, dus eet ze met mate, maar een handje vol pinda’s per dag is beslist een gezonde keuze. Hou het dan dus wel bij de ongezouten en onbewerkte varianten.

VOEDINGSSTOFFEN

Pinda’s zitten boordevol voedingsstoffen waar je de nodige energie van krijgt. Een lekker en gezond alternatief om de middagdip mee tegen te gaan. Pinda’s zitten vol onverzadigde vetten, ijzer, B-vitamines en Vitamine E. Ze helpen jouw bloedvaten gezond te houden. Pinda’s verlagen het LDL-cholesterol en verlagen daarmee het risico op hart- en vaatziekten.

Daarnaast zijn pinda’s een goede leverancier van plantaardige eiwitten waardoor ze geschikte vleesvervangers zijn. Handig voor de Vegakeuken!  Ook als je weinig koolhydraten wilt eten zijn pinda’s een goed alternatief. Doordat er niet zoveel koolhydraten in zitten zijn ze ook voor diabetici een goede keuze.

Op Internationale Pindadag zal je bij Leo veel lekkere en gezonde recepten aantreffen waarbij pinda’s de hoofdrol spelen. Heb je nog geen Leo als cateraar? Tijd om daar wat aan te gaan doen natuurlijk, maar we zijn de beroerdste niet: Speciaal voor jouw onderstaande overheerlijke pindakaas recept:

Geniet er van!

Recept voor het maken van de allerlekkerste homemade pindakaas: 

De lekkerste pinda’s voor het maken van pindakaas, zogenaamde runner type (hele kleine pinda’s),zijn zeer moeilijk te verkrijgen. Je hebt kans dat een notenspeciaalzaak deze heeft maar zelfs daar is het lastig. Als je er toch bent vraag dan ook om ongebrande pinda’s, dan heb je de ultieme basis voor de lekkerste pindakaas te pakken. Mocht het je dus niet lukken om de runner’s te bemachtigen, dan zkun je met reguliere ongezouten pinda’s ook hele lekkere pindakaas maken hoor! tip: voeg chocolade of sambal toe en maak zo je eigen unieke Pindakaas.

Wat heb je nodig?

  • 400 g ongezouten pinda’s
  • 15 g kokosolie

Bereidingswijze:

Stap 1
Als je een vijzel hebt kun je de pinda’s echt volledig malen, dan is de pindakaas super smooth. Bij het blenden of in de keukenmachine heb je eigenlijk allemaal minuscule stukjes pinda maar dat is ook heel lekker. Voeg in dat geval eerst de olie en eventueel het zout toe, dan geleidelijk de pinda’s. Maal de pinda’s tot het een volledige egale massa is, in de keukenmachine of blender zal dit ongeveer 7 minuten duren.

Stap 2
Wil je nog een ingrediënt toevoegen? Dan is dit het moment! Roer het er goed doorheen en bedenk dat veel ingrediënten bij elkaar het over het algemeen niet lekkerder maken. Net als teveel van 1 ingrediënt. Probeer beetje bij beetje of het nog lekker is. Denk hierbij aan sambal, chocolade (hagelslag).

Stap 3
HOUDBAARHEID: Bewaar je pindakaas in een goed afsluitbare pot. Let er goed op dat zelfgemaakte pindakaas een stuk minder lang houdbaar is. Een maand is ongeveer de grens. Vers eten is natuurlijk het lekkerst! Wil je het toch wat langer bewaren? Zet het dan goed in de koelkast, dat rekt de levensduur met een week!

 

Bronnen:
Wikipedia | gezondeten.nl | gezondheidsnet.nl | seedcare.eu