Vegan Way of Life bij Leo

Op dinsdag 1 november t/m donderdag 3 november besteedt Leo
extra aandacht aan veganisme. Maar wat is dat nou precies: veganisme?

Er zijn op internet een heleboel definities van veganisme te vinden. Maar in feite komt veganisme neer op het niet gebruiken van dierlijke producten of producten die tot stand gekomen zijn waarbij gebruik gemaakt wordt van dieren. Niet in je eten, maar ook niet in je spullen dus: zoals bijvoorbeeld kleding en mascara.

Het spreekt voor zich dat een ‘echte’ veganist dus nooit een gebakken eitje zal eten of bijvoorbeeld een zijden sjaal zal dragen. Veganisme gaat dus veel verder dan vegetarisme. Een vegetariër eet geen vlees en/of vis, terwijl een veganist alle producten afwijst waarbij dieren in het spel zijn (geweest).

De grote vraag is echter: waarom zou je überhaupt veganist moeten worden? Wees gerust: Leo is van mening dat er niets ‘moet‘, want net als velen houden ook wij wel van een lekker stukje vlees op z’n tijd. Maar het kan beslist geen kwaad om eens naar de vier belangrijkste argumenten te kijken die we aantreffen op de site veganisme.org.

1. Je eigen gezondheid
Een uitgebalanceerd plantaardig voedingspatroon biedt alle voedingsstoffen om gezond en energiek te blijven. Je verkleint daarmee voor jezelf ook de kans op hart- en vaatziekten, kanker en diverse andere ziekten.

2. Natuur & milieu
De vleesproductie zorgt voor een grote uitstoot (zeker 18% van het totaal) van broeikasgassen zoals methaan en CO2.

3. Medemens
Steeds meer mensen worden zich ervan bewust dat voor de productie van vlees, zuivel en eieren op grote schaal veevoer zoals soja en maïs wordt verbouwd. In totaal wordt momenteel meer dan 70% van alle landbouwgrond gebruikt voor veeteelt. Dat is in de huidige tijd van schaarste natuurlijk best wel inefficient gebruik van de middelen die we tot onze beschikking hebben.

4. Dierenwelzijn
Last but not least: door geen vlees te eten en geen dierlijke producten te gebruiken verminder je natuurlijk ook automatisch misstanden in de vleesindustrie.

Je kan dus rustig stellen dat Veganist worden, niet alleen beter voor onze gezondheid is, maar ook een stuk diervriendelijker en vooral: duurzamer! Belangrijke voordelen dus!

Als je geen vlees wilt eten zijn er verschillende vegetarische alternatieven. Je kunt vlees vervangen door peulvruchten (bijvoorbeeld bonen, linzen en kikkererwten), tofu, tempé, ongezouten noten, pinda’s en pitten. Deze producten leveren voedingsstoffen die je vindt in vlees, zoals eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of B12.

Het minderen van vlees wordt ook thuis steeds haalbaarder. Kijk bijvoorbeeld eens hier voor wat handige tips. In veel van het Leo assortiment zijn ook producten te vinden die gehoor geven aan de roep op vlees te minderen. Denk bijvoorbeeld aan de Gro Together Oesterzwamburger: een smakelijke veelzijdige en cirulair geteelde oesterzwam vormt de basis voor dit overheerlijke product.

Maar Gro Together is natuurlijk niet de enige partner waar Leo mee samenwerkt.
Leo heeft een heel scale aan leveranciers van mooie veganistische producten. Denk bijvoorbeeld aan ‘De Vegetarische Slager’, Vivera of Garden Gourmet met hun ‘Incredibly Veggie Burger’.

Tijdens deze themadagen (di 1 nov / do 3 nov) zullen we in onze restaurants veel producten extra onder de aandacht brengen die passen in een veganistisch eetpatroon. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een supergezonde Bietenwrap pompoenspread en gele biet, of aan een lekker broodje Bratwurst van de Vegetarische Slager.

Wij willen hiermee aantonen dat een goede, lekkere en uitgebalanceerde maaltijd lang niet altijd vlees of dierlijke producten hoeft te bevatten.

Zelf maken?

Als inspiratie geven we je onderstaand recept kado: Een heerlijke pompoen auberginespread die je prima zelf kunt maken. Lekker, eerlijk en vooral: gezond!

Recept: Pompoen auberginespread

  • 40 g pompoenblokjes
  • 1 g sesamzaad gepeld
  • 100 g aubergine
  • 30 ml olijfolie extra vierge

Stap 1
Snijd de aubergines in blokjes strooi sesamzaad erover met een klein beetje olijfolie en hussel door, rooster in de oven tot de blokjes aubergines zacht zijn. Laat uitlekken en afkoelen in een vergiet.

Stap 2
Laat ondertussen de pompoenblokjes ontdooien en wanneer de aubergines zijn afgekoeld doe ze samen in de blender, giet de olijfolie voorzichtig erbij tot er een gladde spread ontstaat, maak op smaak met zout, peper evt. sambal.

Stap 3
Doe alles in een kom en roer er de rest van de sesamzaadjes doorheen.

Eet smakelijk!

Bronnen:

Wikipedia | Veganisme.org | Voedingscentrum.nl | Milieudefensie.nl | Gro Together