Werkstress verminderen doe je zo

Je blijft ‘s nachts maar piekeren over die ene meeting of dat nieuwe project. Overdag voel je je opgejaagd en je energie is ver te zoeken. Werkstress heeft een enorme invloed op het werkgeluk. Af en toe stress is oké, maar chronische werkstress kan grote gevolgen hebben. Hoe herken je werkstress en hoe kom je er weer vanaf? Hieronder lees je 6 tips die werkstress verminderen.

Wat is werkstress?

Vakantiestress, examenstress, autostress, sociale stress… er zijn ontzettend veel soorten stress. Zo ook werkstress. Dit is stress die ontstaat door je werk of je werksituatie. Soms stress voor een naderende deadline is normaal, maar continu een gigantische werkdruk kan zorgen voor psychische en lichamelijke problemen. Uiteindelijk kan je zelfs ziek door werkstress worden en in een burn-out belanden.

Dit zijn werkstress-symptomen

Er is niet één helder lijstje met klachten die wijzen op werkstress. Iedereen ervaart andere werkstress-symptomen. In onderstaande tabel zie je een helder overzicht van signalen die kunnen wijzen op werkstress.

Je hoofd

Je gevoel

●      Je piekert veel

●      Je hebt concentratieproblemen

●      Je bent vergeetachtig

●      Je maakt geen taken af

●      Je bent afwezig

●      Je voelt je prikkelbaar

●      Je bent onzeker

●      Je toont minder interesse

●      Je voelt je lusteloos

●      Je hebt last van stemmingswisselingen

●      Je voelt je opgejaagd

Je lichaam

Je gedrag

●      Je hebt hoofdpijn

●      Je slaapt slecht

●      Je hebt maag- of darmklachten

●      Je komt aan of valt af

●      Je hebt last van duizeligheid

●      Je zweet overmatig

●      Je bent snel geïrriteerd

●      Je rookt/drinkt meer

●      Je huilt snel

●      Je meldt je vaker ziek

●      Je presteert slecht of maakt fouten

 

6 x werkstress verminderen

Niemand wil met een burn-out op de bank zitten. Daarom is werkstress voorkomen ontzettend belangrijk. Dit zijn 6 tips tegen werkstress.

1. Zeg vaker ‘nee’
Als je mentaal en fysiek blij wilt blijven, moet je niet constant overwerken. Houd je dus aan je werkuren en zeg gewoon eens ‘nee’ tegen je leidinggevende of klant. Is nee geen optie? Maak dan een prioriteitenlijstje en begin met het belangrijkste werk. Sommige taken zijn misschien niet hoognodig of kun je zelfs doorgeven aan een collega.

2. Plan leuke dingen in
Raar maar waar: werkstress verminderen betekent ook leuke dingen doen in je vrije tijd. Je kunt pas vol energie aan de slag als je batterij goed opgeladen is. Zorg daarom niet alleen voor goede nachtrust, maar ook voor activiteiten waar je blij van wordt. Leg je telefoon weg en geniet van het moment!

3. Schep orde in de chaos
Overzicht geeft rust, zodat je beter kunt omgaan met werkstress. Herpak de controle en haal de bezem door je gehele interne en fysieke werkomgeving. Wat dat betekent?

  • Ruim je bureau en werkplek op
  • Maak een overzichtelijke planning
  • Maak lijstjes
  • Stel prioriteiten

4. Neem voldoende pauze
Doorwerken voelt efficiënt, maar is het niet. Juist tijdens drukke periodes zijn rustmomenten ontzettend belangrijk. Pauzes kunnen werkstress verlagen, maken je productiever, geven nieuwe energie en brengen je op nieuwe ideeën. Ruk je even los van je scherm en neem een break tijdens een uitgebreide lunch in de kantine of wandel buiten een rondje.

5. Werk in clusters
Multitasken is verleidelijk, maar totaal niet efficiënt. Wie slim is werkt in clusters, waarbij je meerdere uren aan een taak werkt. Plan ook voor je e-mail en zakelijke chats momenten in, zodat je niet de hele tijd tussendoor gestoord wordt door binnenkomende berichten.

6. Breng je werkstress-oorzaken in kaart
Je kan pauze nemen wat je wilt, als er niets aan je huidige werksituatie verandert, gaat je werkstress niet weg. Zoom daarom eens goed in op je huidige werksituatie. Wat zorgt er precies voor dat je zoveel werkdruk en werkstress ervaart?

Veelvoorkomende oorzaken van werkstress zijn:

  • Te makkelijk werk; je bent verveeld
  • Te moeilijk werk
  • Te veel werk en daardoor een enorm hoge werkdruk
  • Geen duidelijke takenomschrijving
  • Plots veranderende taken
  • Een gebrek aan waardering voor je werk
  • Conflicten binnen je team
  • Onzekerheid over de toekomst van het bedrijf of je baan

Leo gaat voor lekker werken zonder werkstress

Werkstress verminderen begint met een fijne ontspanplek om de drukte van je af te laten glijden. Dat doe je niet met een boterham achter je computer, maar in een nieuwe omgeving en met een lunch waar je blij van wordt. Daarom zorgt Leo voor verrukkelijke lunches die jouw werknemers hernieuwde energie geven. Met een flexibel cateringconcept zorgen we voor een gezellige lunchomgeving in ieder bedrijf.
Benieuwd wat er mogelijk is? Neem contact op.